Brugerrådet i Psykiatriens Hus
Brugerrådet i Psykiatriens Hus giver brugerne en stemme i udviklingen af husets tilbud, hvor deres oplevelser og meninger sikrer relevant støtte og kvalitet.
Siden Psykiatriens Hus åbnede i februar 2024, har vi haft et brugerråd tilknyttet. Her giver husets brugere perspektiver på, hvad der kunne være gode måder at udvikle husets tilbud. Her er brugernes oplevelser, meninger og holdninger helt essentielle for at kunne kvalitetssikre husets tilbud – det er jo brugerne, huset er her for.
I brugerrådet er vi 8-10 medlemmer, som består af en blandet og bred sammensætning af alder, køn, diagnoser og behandling. Vi har besluttet, at vi vil lave nyhedsbreve om de essentielle emner, som vi drøfter på vores møder. På den måde kan vi være transparente overfor øvrige og kommende brugere samt andre interesserede i huset. På den måde kan alle følge med i hvilken retning vi går. Vi holder møde cirka hver anden måned, hvor vi drøfter brugerperspektiver som springbræt til at forme fremtidens Psykiatriens Hus. Her kan for eksempel nævnes udvikling af den åbne tirsdagscafé.
Niels
Jeg startede som bruger af Psykiatriens Hus, da det åbnede i februar 2024. I takt med min recoveryproces, blev jeg efterfølgende praktikant og er nu peermedarbejder. På den måde har jeg været hele vejen rundt som førstehåndsvidne til i både recovery, husets udvikling og brugerperspektiv.
Jeg har valgt at blive en del af brugerrådet i Psykiatriens Hus for at kunne give mine perspektiver på hvilke forandringer og handlinger, der kan gøre Psykiatriens Hus endnu bedre til at give aktuelle brugere den relevante støtte.
Lene
Jeg hedder Lene og er nu førtidspensionist. Jeg er kommet igennem et årelangt forløb i Psykiatrien med svær depression. Har en sårbarhed med, som jeg prøver at leve med. Jeg har været med helt fra starten, hvor ideen med Psykiatriens Hus i Aalborg blev lanceret. For mig er det vigtigt, at vores hus kan gøre det lettere at være psykisk sårbar. At man kan opleve et tættere samarbejde mellem kommune og Psykiatri. Det er også vigtigt for mig, at huset lever sammen med frivillige organisationer. Psykiatriens Hus skal være med til at gøre det lidt lettere, når man bliver udskrevet og være et sted, hvor man kan møde ligestillede, der forstår, hvordan det er at være sårbar. Møde folk, der kan tænde håbet om, at det kan lade sig gøre at få det bedre. Brugerrådet skal være brugernes stemme, det er derfor vigtigt for mig at lytte til forslag til tiltag fra andre brugere af huset. Brugerrådet skal også være med til at præge den udvikling, der sker i Psykiatriens Hus.
Camilla
Jeg hedder Camilla og er medlem af brugerrådet. Jeg har været tilknyttet Psykiatriens Hus siden sommeren 2024. I løbet af den tid som jeg er kommet her i huset, har jeg deltaget i de fleste tilbud og ved at have arbejdet med min Recoveryproces har det været med til at give mig håbet tilbage om et godt liv. Jeg bestræber mig på at Psykiatriens Hus skal være et rart og trygt sted. Jeg vil gerne være med til at udvikle og forme husets tilbud til gavn for aktuelle og kommende brugere.
Frederik
Jeg har været bruger af Psykiatriens Hus næsten fra start af, hvor jeg har deltaget i forskellige tilbud i huset. For mig har huset været en god støtte i min recoveryproces, hvor jeg arbejder meget med mig selv for at få det bedre. For mig er det vigtigt, at man som person med psykiske udfordringer får muligheden for og håbet om at kunne få det bedre. Det er det jeg ser Psykiatriens Hus kan bidrage med i samfundet, og det er der bestemt brug for. Jeg er derfor en del af brugerrådet, så jeg kan medvirke til, at brugere af Psykiatriens Hus kan få de bedste muligheder for at kunne leve et godt liv selvom man har psykiske udfordringer.
Lisa
Jeg hedder Lisa og arbejder som udviklingskonsulent i Psykiatriens Hus. Jeg deltager i Brugerrådsmøderne, hvor jeg fungerer som tovholder, facilitator og referent. Brugerrådet er en vigtig del af vores udviklingsarbejde, fordi samarbejdet giver brugerne en stemme i, hvordan husets tilbud kan formes og forbedres.
Siden Psykiatriens Hus åbnede i februar 2024, har vi haft et brugerråd tilknyttet. Her giver husets brugere perspektiver på, hvad der kunne være gode måder at udvikle husets tilbud. Her er brugernes oplevelser, meninger og holdninger helt essentielle for at kunne kvalitetssikre husets tilbud – det er jo brugerne, huset er her for.
I brugerrådet er vi 8-10 medlemmer, som består af en blandet og bred sammensætning af alder, køn, diagnoser og behandling. Vi har besluttet, at vi vil lave nyhedsbreve om de essentielle emner, som vi drøfter på vores møder. På den måde kan vi være transparente overfor øvrige og kommende brugere samt andre interesserede i huset. På den måde kan alle følge med i hvilken retning vi går. Vi holder møde cirka hver anden måned, hvor vi drøfter brugerperspektiver som springbræt til at forme fremtidens Psykiatriens Hus. Her kan for eksempel nævnes udvikling af den åbne tirsdagscafé.
Café Blandingsmodulet
Hver tirsdag afholder Psykiatriens Hus åben café i huset. Den er drevet af vores peermedarbejdere og kan foruden god kaffe og en uformel snak byde på lidt af hvert, alt efter hvad der er stemning for. Brætspil, gåtur, musik, oplæg ... eller en god blanding af det hele.
Efter en god, sjov og idégenererende brainstorm og afstemning i brugerrådet, kom vi frem til, at caféen skulle skifte navn fra Åben Café til Blandingsmodulet.
For at skabe kosmos i det store blandingskaos, tematiseres hver tirsdag ud fra temaer, som brugerrådet har fundet relevante til at give meningsfulde oplevelser. Psykiatriens Hus har sidenhen bygget videre på disse idéer og lavet en plan for hvert Blandingsmodul indtil årsskiftet.
Peermedarbejdere
På brugerrådsmødet har vi også snakket om vigtigheden af peermedarbejdere – altså medarbejdere som kan bruge egen levet erfaring om psykisk sårbarhed som perspektiv og støtte til andre med psykisk sårbarhed. Begyndelsesvist har der været to peermedarbejdere i huset, men brugerrådet har udtrykt efterspørgsel på en peermedarbejder mere. Med endnu en peermedarbejder vil Psykiatriens Hus i højere grad kunne hjælpe med recovery på jordnært niveau og kan bygge bro mellem region og kommune. Brugerrådets bønner er blevet hørt, og der er blevet ansat endnu en peermedarbejder med særligt fokus på at hjælpe mennesker på autismespektret.
Brugerrådet har besluttet, at vi vil være mere synlige for alle med kontakt til Psykiatriens Hus. Vi har derfor besluttet at udgive et nyhedsbrev efter hvert brugerrådsmøde. Dette bliver det første.
Vi havde møde den 25. september 2025. Det blev besluttet, at der på Psykiatriens Hus´ hjemmeside vil komme en kort præsentation af de enkelte brugerrådsmedlemmer. Dette bliver sat i værk snarest muligt. Desuden vil nyhedsbrevene fra Brugerrådet kunne ses på hjemmesiden.
Vi fik også en gennemgang af de enkelte indsatsområder, der kan opdeles på følgende måde:
Tværsektorielle visiterede tilbud:
- Overgangsforløb
Afholdes hver 8. uge. Fin tilslutning. Peermedarbejdere kommer på S7 og S8 ugentligt og præsenterer Psykiatriens Hus og vores tilbud. - Autismeindsatsen
Et 12 ugers forløb. Der er kørt et forløb og et nyt startet. Det køres af repræsentant fra Psykiatrien, Aalborg Kommune og en peermedarbejder - Selvmordsforebyggelse
Der deltager psykolog og repræsentant fra Jobcentret. Der er også et tilbud for pårørende.
Egne tilbud:
- Cafe Blandingsmodulet, hver tirsdag formiddag
- Recovery forløb
- Individuelle samtaler
- Åben rådgivning Disse tilbud gives af de ansatte i Psykiatriens Hus
- Yoga, NADA og Kreativ værksted (udføres af udlånt medarbejder frem til 31.12.25)
Derudover:
- Skrivefællesskab afholdes hver 14 dag af en skriveguide
- Læsefællesskab afholdes hver 14 dag (forskudt ift. skrivefællesskabet) af læseguide fra Læseforeningen• Økonomisk rådgivning (gives 1 gang månedligt fra rådgiver fra Ydelsesafdelingen) Rådgivning om socialpædagogisk støtte (give 1 gang månedligt at voksensocialafdelingens visitation)
- Forskellige tilbud fra frivillige foreninger
Aktuelle fonds ansøgninger:
- Et træningsfællesskab (bevilget). Et forskningsprojekt. Der bliver tale om et recovery træningsforløb for 18-30 år. Der bliver ansat nogle peermedarbejder til projektet, der skal ”bo” i Psykiatriens Hus
- Kunst som støtte (afventer).
- Recovery og æstetik (afventer)
Størstedelen af mødet i Brugerrådet blev herefter brugt til at starte en brainstorming over, hvilke tilbud, vi så, kunne være gode at få etableret. Vi begyndte også drøftelsen af, hvem der kunne stå for de nye tiltag – skulle der søges midler hjem, kunne Brugerrådet indgå eller kan de ansatte i Psykiatriens Hus løfte opgaven. Der kom mange forslag på banen fra gåture til udvikling af metoder til afslapning. Det blev aftalt, at vi skulle arbejde videre med forslagene på næste møde, som vi gerne vil holde i løbet af den næste månedstid.
Vi glæder os til at holde jer opdateret om vores diskussioner og hvad de ender med.
Nyhedsbrevet er skrevet af Lene.
I Brugerrådet drøftede vi videre, fra sidste møde, hvilke tilbud, der kan være relevante for husets brugere. Vi delte os op i små grupper og skulle snakke om, hvordan vi kunne idéudvikle og realisere de udvalgte tilbud, som vi var kommet frem til.
Vi kom frem til 5 realistiske tilbud, som er:
- Et længere forløb med individuelle målsætning mod job og uddannelse
- Gruppeforløb med emnet: “Ensomhed”
- At arbejde med “CHIME”
- En strikke og snakke café
- Et streetart forløb i det offentlige
Derefter skulle vi konkretisere og stemme om, hvilke 3 tilbud, der var mest aktuelle. Det blev så et gruppeforløb med emnet: Ensomhed.
Efterfølgende besluttede vi at nedsætte en underarbejdsgruppe, som består af to fra Brugerrådet og Lisa. Vi vil efterfølgende holde et møde i november, hvor vi vil drøfte og planlægge gruppeforløbet.
Yderligere vil vi i Brugerrådet gerne synliggøres vores arbejde noget mere. Derfor synes vi, at referatet fra hvert møde skal hænges op på opslagstavlen i venterummet.
Skrevet af: Camilla